Blogi | Julkaistu 7.12.2018

Testaatko kirjeesi oikein?

Testaatko oikein

Resurssit, kuten aika ja raha, ovat monille rajallista, varsinkin yrittäjille. Sitä suuremmalla syyllä työn on oltava tehokasta. Testaamalla lisäät uutiskirjeviestintäsi tehokkuutta ja säästät resursseja.

Testaaminen ei ole monimutkaista ja lyhyessäkin ajassa saat yrityksellenne kallisarvoista tietoa jatkoa ajatellen. Pelkkään ”mutu-tuntumaan” nojautuva viestintä on usein resurssien haaskausta, joten mikset selvittäisi muutamalla yksinkertaisella toimenpiteellä, miten saat uutiskirjeistäsi vieläkin enemmän irti?

Testilähetys

Muista aina lähettää kirje ensin itsellesi ja testata kirjeen toimivuus omassa sähköpostissasi. Tämä siitä syystä, että voit varmistaa kirjeen toimivuuden asiakkaan näkökulmasta. Testilähetyksessä kannattaa tarkistaa ainakin seuraavat kohdat:

  • Liittämäsi kuvat toimivat haluamallasi tavalla
  • Luomasi linkit toimivat ja vievät oikeaan paikkaan
  • Kirjeen aihe ja ulkoasulliset toiminnot näyttävät hyvältä sähköpostiohjelmassa
  • Kirje tulee perille

Jos jokin näistä ei ole kunnossa, palaa takaisin kirjeen editointiin, tee korjaukset ja testaa uudestaan. Ethän halua, että asiakkaasi saa huolimattomasti luodun kirjeen? Voit emailerissa luoda myös postituslistan testilähetyksiä varten, jossa on osoitteesi ja vaikka kollegasi osoitteet.

Jos kaipaat apua testilähetyksen tekemiseen, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

A/B -testaus

A/B -testaus tarkoittaa, että kirje lähtee eri versioina pienille kohderyhmän otannoille, joista tilastollisesti paras versio lähtee sitten lopulle kohderyhmällesi. A/B -testaus on emailerissa veloitukseton automaatio, jonka käyttäminen on erittäin helppoa ja tehokasta.

A/B -testaus on useille ammattilaisille välttämätön työkalu testatakseen kahden eri aiheen, näyttönimen ja piilo-otsikon kanssa varustetun kirjeen tehokkuus. Lähetyksessä valitaan kohderyhmästä pieni otanta (esim. 10%), joille kirjeestä lähtee kaksilla eri lähetystiedoilla varustettu kirje. Näistä paremman menestyksen saavuttanut kirje lähtee sitten lopuille (90%) vastaanottajille automaattisesti. Täten et viesti vain uskomuksiin perustuen, vaan saat automatisoitua faktatietoa viestintäsi tueksi ja teet uutiskirjeviestinnästä tehokasta.

A/B -testaus löytyy emailerista lähetysasetuksista, jossa ajastat kirjeesi lähetyksen. Jos yrityksellänne ei A/B -testaustoimintoa vielä ole käytössä tai kaipaat apua sen suhteen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme, niin saat tarvittavan avun.

Tilastojen hyödyntäminen

Emailerissa on kattavat tilastot uutiskirjeviestinnän tueksi. Huomaan harvan käyttävän tilastoja mahdollisimman tehokkaasti, joten listasin avuksesi muutamat avaintekijät, joihin kiinnittämällä huomiota, voit tehostaa yrityksenne uutiskirjeviestintää:

Selvitä paras lähetysajankohta

Avausprosenttiin vaikuttaa useat eri tekijät, kuten otollinen kohderyhmä, linkkien määrä, kuvien liitokset ja viestin houkuttelevuus. Jos nuo kuitenkin ovat uutiskirjeissänne aina ns. vakiot, pystyt pelkän avausprosentin avulla tekemään johtopäätöksiä kirjeidenne otollisimmasta lähetysajankohdasta.

Pelkkä hyvä kirje ja oikea kohderyhmä ei riitä, jos lähetät sen ajankohtana, jolloin sitä ei lueta ja voi täten jäädä kokonaan huomaamatta. Pidä siis huoli, että teet ajankohdan kanssa ”täsmäiskun” hyödyntämällä tilastoja. Lähetä kirjeitänne eri viikonpäivinä ja kellonaikoina, jolloin pystyt seuraamaan, jos avausprosenteissa tapahtuu merkittävää muutosta yrityksenne eduksi. Jos siis huomaat esimerkiksi tiistaiaamun olevan samanlaisille kirjeillenne avausprosenteiltaan kaikkein paras, voit olla tyytyväinen löydettyäsi viestillenne otollisimman aikaikkunan.

Selvitä mielenkiintoisimmat linkit

Kirjeen tilastoista (Tekninen raportti) löydät tilastotiedon mielenkiintoisimmista linkeistänne sekä niiden klikkaajista. Käyttämällä tätä tietoa hyväksi, tehostat viestiesi purevuutta jatkossa. Kun huomaat tietynlaisen aihealueen tai puhuttelun toimivan, kehitä ja käytä sitä jatkossakin. Jos jokin tyyli ei tehoa, muuta sitä tai jätä se kokonaan pois. Ajan myötä saat hienosäädettyä viestisi puhuttelemaan kohderyhmää sitä parhaiten palvelevalla tavalla, jolloin lähettäjänäkin saat parhaimmat hyödyt irti.

Vain luovuus rajana

Tilastoja hyödyntämällä saat hyvin paljon erilaista tietoa avuksesi. Voit koostaa pienempiä segmenttejä, jolloin saat paremmin kohdennettua viestisi. Voit tehdä päätelmiä, minkä tyyliset kirjeet eivät tehoa tietyn alan edustajille ja mitkä puolestaan tehoavat. Saat erityylisten viestien kohderyhmät segmentoitua, jotta voit puhutella juuri oikealla tavalla ja tarjota vastaanottajalle hyvin kohdistettua arvokasta sisältöä.

Jos kaipaat lisää tietoa tai apua tilastojen hyödyntämiseen, saat aina apua asiakaspalvelustamme.

Mikä on kirjeidesi avausprosentti?

Anna, kun arvaan… jotain 15:n ja 20:n prosentin väliltä? Jos arvasin alakanttiin, voit taputtaa itseäsi olalle, sillä tällöin olet onnistunut keskitasoa paremmin avauksien keräämisessä. Avausprosentti ei tietenkään kerro varsinaista lukijoiden määrää, sillä avausprosenttiin kertyy vain linkkien napsauttajat ja kuvien lataajat.

Todellinen lukijamäärä voi ja oikeastaan aina onkin suurempi kuin avaajien määrä. Älä siis huolestu, jos avausprosenttisi on lähempänä kymmentä kuin kolmea kymmentä prosenttiyksikköä. Se voi nimittäin kertoa vain siitä, ettet ole luonut kirjeestä tarpeeksi aktivoivaa kerryttääkseen tilastotietoa. Sen kehittäminen on yksinkertaista mm. näiden vinkkien avulla.

Parhaimmat avausprosentit, joita olen nähnyt, ovat yli 70:n luokkaa (poissulkien testilähetykset), jolloin voidaankin puhua liki täydellisestä viestistä avaamisten kerryttämisen kannalta. En paljasta yrityksen nimeä (ja vastaavia on itse asiassa muutamia), mutta heidän ”taikansa” on tässä kirjeessä mainitut testaamiset, tarkat kohderyhmät (= vastaanottaja on tilannut kirjeen) sekä mielenkiintoiset sisällöt aiheineen ja linkkeineen.


Artikkelin kirjoittaja on Emaileri Oy:n System Specialist Toni-Markus Korhonen