Blogi | Julkaistu 17.10.2019

Linkitä oikein

Linkitä oikein

Linkki on sähköisen viestinnän tärkein yksittäinen elementti. Linkillä lukija viedään verkossa tiedon luo. Liian usein näen, kuinka uutiskirjeeseen laitetaan liian paljon luettavaa yhteen näkymään. Informaation määrä ei ole ongelma, vaan miten se tuodaan esille. Siksi digiviestinnässä linkitys on avain menestyneeseen tiedonjakoon.

Johdata lukijasi tiedon äärelle

Sähköisessä viestinnässä tulee kirjoittaa lyhyesti ja mennä heti asiaan. Samalla tapaa linkkien tulisi viedä lukija tai katsoja suoraan asiaan. Alla olevilla esimerkeillä tehostat uutiskirjedesi tehokkuutta niin lähettäjän, kuin vastaanottajankin näkökulmasta.

Lyhyet artikkelit

Kirjeesi lukemiseen käytetään keskimäärin 11.1 sekuntia (Litmus 2017). Lukija silmäilee kirjeesi ja palaa kohtiin, jotka ovat mielestään kiinnostavia. Lyhyistä artikkeleista lukija löytää nopeasti mieleisensä ja jatkaa lukemista. Kun jätät uutiskirjeeseen maistiaisia artikkeleista linkkeineen, herätät lukijan mielenkiinnon ja kasvatat paremman lukukokemuksen todennäköisyyttä. Jos lukija kiinnostuu artikkelin alusta, hän suurella todennäköisyydellä lukee loputkin artikkelin juureen sijoittamastasi linkistä. Johdata linkillä kiinnostunut lukija lopun tekstin ääreen.

Sisältösivu

Kun luot uutiskirjeeseesi lyhyet ja ytimekkäät leipätekstit, voi niistä joskus olla mahdoton saada loppuja sisältöjä verkkosivuille luettavaksi. Syynä voi esimerkiksi olla tietylle kohderyhmälle kohdennettu informaatio, jota ei kotisivuilla haluta kaikille näyttää. Tällöin linkitys kotisivuille ei ole vaihtoehto. Emailerilla voit luoda Sisältösivuja, jotka ovat tällöin täydellinen ratkaisu. Sisältösivu on teknisesti julkinen verkkosivu, jonka voit emailerissa luoda parilla napsautuksella. Voit esimerkiksi kopioida uutiskirjeesi ja tehdä kopiosta sisältösivun artikkelin lopputeksteineen. Sitten vain linkität uutiskirjeen artikkelista suoraan sisältösivulle ja linkitys toimii kuten tavallisellakin verkkosivulla. Sisältösivu-toiminto on vakiotoiminto kaikille emailerin käyttäjille ja sen käyttöön liittyen saat aina tarvitessasi apua asiakaspalvelustamme.

PDF-linkki

Verkkosivuille tai sisältösivuille linkitys ei aina kuitenkaan ole paras ratkaisu. Joskus lukijalle tarvitsee tarjota sisältöä myös tallennettavaksi tai tulostuskäyttöön. Näissä tapauksissa liitetiedosto (kuten PDF) on toimivin ratkaisu. PDF-tiedoston tuonti emaileriin ja sen linkitys uutiskirjeeseen on emailerissa äärimmäisen yksinkertaista. Asiakaspalvelumme auttaa myös liitetiedoston linkitykseen liittyvissä kysymyksissä.

Videolinkki

Video on sähköpostimarkkinoinnissa ollut jo pitkään tehokas työkalu. Sähköpostiohjelmat eivät pääsääntöisesti toista liikkuvaa kuvaa, joten video tulee linkittää uutiskirjeeseen. Tee videon linkitys kuitenkin tehokkaasti. Vaihtoehtoinasi on luoda kirjeeseen tavallinen hyperlinkki, joka johdattaa videon luokse tai voit käyttää emailerin Video-elementtiä, joka tuo videon uutiskirjeeseen. Video-elementin linkki avaa kirjeen selaimeen, jossa video toistuu upotettuna. Voit kysyä video-elementistä ja videon linkityksestä lisää asiakaspalvelustamme.

Vältä lyhytlinkkejä!

Lyhytlinkkejä ei kannata käyttää lainkaan sähköpostiviestinnässä. Lyhytlinkit (kuten bit.ly-alkuiset urlit) ovat maailmalla melko ahkerassa roskapostisuodatuksessa, joten jos haluat pysyä poissa suotimista, jätä bit.ly- ja muut vastaavat linkkien lyhytversiot pois uutiskirjeistä. Uutiskirjeissä ei ole muutenkaan tarvetta käyttää lyhytlinkkejä, sillä urlin pituudella ei ole merkitystä, kun osoite luodaan hyperlinkiksi mistä tahansa tekstistä.

Tilastointi

Lähettäjän kannalta linkkien suurin merkitys on varmasti niiden seurattavuus. Ilman linkkejä, on lähettäjän vaikea tietää, miten uutiskirjeensä menestyi, mikä kiinnosti ja mikä ei. Linkkien tilastoinnin avulla kehität uutiskirjeidesi tehokkuutta ja myydessäsi tuotteita tai palveluita, saat myös segmentoitua kohderyhmäsi kiinnostuneisuuden mukaan. Ilman linkkejä, viestit vain mutu-tuntumaan nojautuen, joka ei viestinnässä saati markkinoinnissa ole koskaan tehokasta. Väittäisin, että yli puolet tehokkaasta uutiskirjeviestinnästä pohjautuu seurannan mukaisiin jatkotoimenpiteisiin.

Haluatko kokeilla kampanjan luomista emailerilla?

Tilaa maksuttomat demotunnukset

Artikkelin kirjoittaja on Emaileri Oy:n Customer Support Specialist Toni-Markus Korhonen